domingo, 23 de febrero de 2020

Medicina, valores y comunicación. Medicine, values and communication. 醫學,價值觀和溝通


Ilustración de Paula Alvear, en el poemario del autor Arconte Enfurecido http://bit.ly/ArconteEnfurecido (Presentación en la biblioteca municipal de Galapagar el jueves 27 de febrero, 19h)




Medicina, valores y comunicación

641 palabras, 2:10 minutos de lectura


La medicina moderna ha conseguido un desarrollo espectacular en el último siglo en paralelo al resto de la sociedad. Espoleada por la ciencia y la tecnología ha conseguido superar ambiciosos objetivos y brilla orgullosa en base a sus logros. Lamentablemente hay una sombra alargada que contiene lastres y amenazas. Las inequidades en salud, el sobrediagnóstico y el sobretratamiento, la yatrogenia, la progresiva dependencia del ciudadano de los sistemas sanitarios son realidades cada vez más presentes.

Por otro lado los sistemas sanitarios privados y los enormes conglomerados de industrias farmacéuticas y tecnológicas basados en lucro buscan intereses que cada vez se alejan más el bien común. Frente a ellos los sistemas sanitarios públicos van lentamente hundiéndose lastrados por la infrafinanciación, los recortes y la sobrecarga crónica de sus profesionales. Todos coinciden en la complejidad de gestionar alternativas pero nadie se atreve a implementarlas. Mientras tanto los sistemas sanitarios públicos van fundiéndose como la mantequilla viendo como se externalizan servicios, se precariza a sus profesionales o se reconvierten y cierran unidades (Salud Pública y demás).

La situación es de bloqueo dado que no hay político que quiera arriesgarse a dar pasos que no tendrán rédito en votos, no hay gestor que se atreva con modelos novedosos, no hay profesional que tenga posibilidad de cambiar el sistema y no hay usuario que no quiera más por menos. 

Por estas razones tal vez haya que mirar el problema desde una nueva perspectiva.

El paradigma actual de las ciencias médicas tiene base científica. Sin embargo asistimos por un lado a una corrupción de la ciencia manipulada por intereses mercantiles y por otro a una búsqueda de mayor eficiencia que se deja de lado factores tan importantes como los humanistas. 

Es cierto que el progreso implica aumentar el beneficio económico y el bienestar, pero si nos atrevemos a meter en la ecuación el progreso ético tendremos que conseguir aumentar la compasión. 

Toca revisar los valores. Y de entre ellos elegir lo más valioso para que nos sirva de brújula y dejemos de vagar perdidos y atontados dentro de mercados que nos aturden con sus mensajes y nos impiden clarificar lo que verdaderamente tiene relevancia para nosotros. La axiología tiene un componente personal y otro social, el primero es íntimo, el segundo público. Hoy los valores sociales están condicionados por los intereses del mercado que domina tanto las esferas económico políticas como las sociales. 

Se beneficia el individualismo y la competencia, “más es mejor”, el consumir todo lo que uno se pueda permitir, el “yo primero, luego los demás”, la bajada de precios aunque se perjudique a los trabajadores productores. El ganador se lo lleva todo y el pez grande se come al chico. Es el mundo que hemos construido con un puñado de conglomerados industriales que cada vez tiene más poder. 

Los servicios sanitarios terminarán abducidos por esos conglomerados que cada vez serán capaces de ofrecerlos a menor coste gracias al uso intensivo de tecnología y a la precarización de los profesionales sanitarios. 

Lo único que puede revertir esta tendencia es la toma de conciencia social del valor de las cosas. ¿Qué valor tiene la salud en mi vida? ¿Cómo me gustaría que me trataran cuando enferme? ¿Quiero relacionarme con máquinas, teleoperadores o profesionales sanitarios estresados o por profesionales que puedan dedicarme el tiempo de atención de calidad que necesito?

Pero ¿qué sociedad será capaz de enfrentar estos retos sin cultura, reflexión y diálogo?. Por eso más que quedarnos en la mera queja, por muy justificada que pueda estar, es cada vez más perentorio favorecer dinámicas que propicien la información correcta, la visión crítica y la toma de conciencia.



La ética, la comunicación y la narrativa pueden servir de ayuda. Conseguir reconvertir la complejidad del debate sanitario en un lenguaje comprensible para la sociedad en general será lo que determine si el barco aguanta o termina hundiéndose. 

Este artículo se publico originalmente en el blog Gestión Clínica Varela





Medicine, values and communication


Modern medicine has achieved a spectacular development in the last century in parallel with the rest of society. Spurred on by science and technology it has managed to overcome ambitious goals and shines proudly on the basis of its achievements. Unfortunately, there is a long shadow that contains burdens and threats. Inequalities in health, overdiagnosis and overtreatment, iatrogeny, the progressive dependence of citizens on health systems are increasingly present realities.

On the other hand, private health systems and the enormous conglomerates of pharmaceutical and technological industries based on profit seek interests that are increasingly distant from the common good. In the face of these interests, public health systems are slowly collapsing due to under-funding, cutbacks and the chronic overloading of their professionals. Everyone agrees on the complexity of managing alternatives but no one dares to implement them. Meanwhile, the public health systems are melting like butter as services are outsourced, professionals working conditions get worse or units are reconverted and closed (Public Health and others).

The situation is one of deadlock, since there is no politician who wants to risk taking steps that will not yield a profit in votes, there is no manager who dares with new models, there is no professional who has the possibility to change the entire system and there is no user who does not want more for less. 

For these reasons, it may be necessary to look at the problem from a new perspective.

The current paradigm of the medical sciences has a scientific basis. However, on the one hand we are witnessing a corruption of science manipulated by commercial interests and on the other hand a search for greater efficiency that leaves aside factors as important as the humanists. 

It is true that progress implies increasing economic benefit and well-being, but if we dare to bring ethical progress into the equation we will have to manage to increase compassion. 

It is time to review values. And from among them we must choose what is most valuable so that it serves as a compass and we stop wandering, lost and dazed, within markets that boggle us with their messages and prevent us from clarifying what is truly relevant to us. Axiology has both a personal and a social component, the former being intimate, the latter public. Today, social values are conditioned by the interests of the market, which dominates both the economic and political spheres. 

Individualism and competition benefit, "more is better", consuming everything one can afford, "me first, then the others", lowering prices even if it is to the detriment of producing workers. The winner takes all and the big fish eats the small one. This is the world we have built with a handful of industrial conglomerates that are increasingly powerful. 

Health services will end up being abducted by these conglomerates, which will be able to offer them at a lower cost thanks to the intensive use of technology and the precarisation of health professionals. 

The only thing that can reverse this trend is the social awareness of the value of things. What is the value of health in my life? How would I like to be treated when I am ill? Do I want to be associated with machines, teleoperators or stressed health professionals or by professionals who can dedicate the time of quality care that I need?

But what society will be able to face these challenges without culture, reflection and dialogue? That is why more than just complaining, no matter how justified it may be, it is more and more urgent to favour dynamics that promote correct information, critical vision and awareness.

Ethics, communication and narrative can help. Turning the complexity of the health debate into a language understandable by society in general will determine whether the ship holds out or ends up sinking. 




醫學,價值觀和溝通

(自動翻譯,對不起,錯誤)

在上個世紀,現代醫學與社會的其他部分同步發展。在科學和技術的刺激下,它成功地克服了雄心勃勃的目標,並在成就的基礎上自豪地閃耀。不幸的是,有一個長長的陰影,其中包含了負擔和威脅。衛生方面的不平等,過度診斷和過度治療,醫源性疾病,公民對衛生系統的逐步依賴日益成為現實。

另一方面,私人衛生系統以及以利潤為基礎的龐大的製藥和技術產業集團尋求的利益與共同利益的距離越來越遠。面對這些利益,由於資金不足,削減和專業人員長期超負荷,公共衛生系統正在緩慢崩潰。每個人都同意管理替代方案的複雜性,但沒有人敢實施。同時,隨著服務外包,專業人員工作條件惡化或單位被轉換和關閉,公共衛生系統像黃油一樣融化(公共衛生等)。

這種情況是僵局之一,因為沒有政治家願意冒險採取不會在選票中獲利的步驟,沒有經理敢於採用新模式,沒有專業人員可以改變整個系統並且沒有用戶願意花更少的錢得到更多。

由於這些原因,可能有必要從新的角度看問題。

當前的醫學範式具有科學依據。但是,一方面,我們目睹了由商業利益操縱的科學的腐敗,另一方面,我們正在尋求更高的效率,而忽略了與人文主義者同樣重要的因素。

的確,進步意味著增加經濟利益和福祉,但是,如果我們敢於將道德進步納入方程式,我們將不得不設法增加同情心。

現在是時候審查價值了。從中我們必須選擇最有價值的東西,以便它充當指南針,並且我們在讓我們迷惑他們的信息並阻止我們弄清與我們真正相關的市場中,不再徘徊,迷路和茫然。價值論具有個人和社會兩個方面,前者是親密的,後者是公眾的。如今,社會價值以市場利益為條件,而市場利益在經濟和政治領域均占主導地位。

個人主義和競爭的好處是,“越多越好”,消耗一個人可以負擔的一切,“首先是我,然後是其他人”,從而降低了價格,即使這損害了生產工人。獲勝者將全部吃掉,大魚將小魚吃掉。這是我們與少數幾家日漸強大的工業集團共同建立的世界。

這些企業集團最終將綁架健康服務,這歸功於技術的廣泛使用和健康專業人員的專業化,它們能夠以較低的成本為他們提供服務。

唯一可以逆轉這一趨勢的是社會對事物價值的認識。健康對我的生命有什麼價值?我生病後想如何治療?我想與機器,遠程操作員或壓力大的醫療專業人員聯繫在一起,還是由可以花費我所需的優質護理時間的專業人員聯繫在一起?

但是,沒有文化,反思和對話,什麼樣的社會將能夠面對這些挑戰?這就是為什麼不僅僅抱怨,無論它有多合理,都越來越迫切希望採用能促進正確信息,批判性視覺和認識的動態。

倫理,溝通和敘事可以提供幫助。將健康辯論的複雜性變成一種社會通常可以理解的語言,將決定這艘船是伸出還是最終沉沒。





jueves, 20 de febrero de 2020

La importancia de las pequeñas cosas. The importance of the little things. 小事的重要性



Esta semana he empezado a trabajar en el centro de salud de Soto del Real por jubilación de un compañero del equipo. Dejo mi consulta de Miraflores que he ocupado casi dos años agradecido por los estupendos profesionales del consultorio y por la amabilidad y acogida de los pacientes, muchos de ellos muy mayores. 

Lo primero que he hecho en mi nueva consulta es colocar mis libros, plantas y cuadros. Lo siguiente echar la mesa a un lado para poder atender a quien acuda sin barreras físicas. Al compartir el espacio con otro compañero de turno de tarde me tocará mover el mueble todos los días pero lo doy por bueno si eso me hace sentir más cómodo y facilita en algo la comunicación. 

En estos tiempos de tecnología e innovación sigo pensando en la importancia de las pequeñas cosas. Un gesto no cambiará nunca el sistema sanitario pero tal vez pueda producir efectos positivos e inesperados. 

Me seguiré descalzando al entrar para recordarme que mi labor ha de ir pegada a tierra y trataré de seguir mirando a la gente a los ojos para no olvidar que compartimos una misma mirada y una misma vida. 

Espero poder estar a la altura. 




The importance of the little things


This week I started working at Soto del Real primary health centre due to the retirement of a teammate.  I am leaving my Miraflores practice which I have occupied for almost two years, grateful for the great professionals in the office and for the kindness and welcome of the patients, many of them very old. 


The first thing I have done in my new practice is to place my books, plants and pictures. The next thing I do is set the table aside so that I can attend to anyone who comes in without any physical barriers. I share the space with another colleague from the afternoon shift, so I will have to move the table every day, but I will accept it with joy if it makes me feel more comfortable and facilitates communication. 


In these times of technology and innovation I still think about the importance of the little things. A gesture will never change the health system but it can perhaps produce positive and unexpected effects. 


I will continue to take off my shoes when I start working to remind myself that my suty must be grounded and I will try to continue to look at their faces so I don't forget that we share the same life.

I hope to be up to the task.






小事的重要性


這是自成體系的翻譯,對於錯誤,我們深感抱歉。


由於隊友的退休,本週我開始在Soto del Real初級保健中心工作。我要離開我已經從事了近兩年的Miraflores診所,這對辦公室裡的專業人士以及患者的友好和歡迎表示感謝,他們中的許多人都非常老。


在新實踐中,我要做的第一件事是放置書籍,植物和圖片。接下來我要做的就是把桌子放在一旁,這樣我就可以參加任何沒有任何身體障礙的人。下午上班後,我會與另一位同事共享空間,因此我每天都必須移動桌子,但是如果它讓我感覺更舒適並便於交流,我會很高興地接受它。



在當今的技術和創新時代,我仍然在思考小事情的重要性。手勢永遠不會改變衛生系統,但可能會產生積極和意想不到的效果。



當我開始提醒自己自己的職責必須紮根時,我將繼續脫鞋,我將繼續看他們的臉,以使我不會忘記我們有著共同的生活。


我希望能勝任這項任務。

miércoles, 12 de febrero de 2020

Presentación en Madrid del libro Arconte Enfurecido






Hoy a las 19 horas tendrá lugar la presentación del poemario Arconte Enfurecido en el Colegio de Médicos de Madrid sito en la calle Santa Isabel 51.

Se leerán poemas, se abordarán los temas tratados en la obra, se dialogará con los asistentes y se firmarán libros. Si nos dejan brindaremos por el feliz acontecimiento de dar a luz un libro en los tiempos que corren.

Están todos invitados.



(Quien no pueda venir tiene el libro disponible en Amazon o en edición VIP firmada contactando con el autor info@doctorcasado.es)

http://bit.ly/ArconteEnfurecido





Presentation in Madrid of the book Angry Archon

Today at 7pm, the presentation of the book of poems Arconte Enfurecido (Angry Archon) will take place at the Colegio de Médicos de Madrid (Madrid Medical Association), located at 51 Santa Isabel Street. 

Poems will be read by the author, the topics covered in the book will be discussed, a dialogue will take place with the attendees and books will be signed. If the circumstances allow us, we will toast to the happy event of giving birth to a book in these times.


You are all invited.


(Those who cannot come have the book available at Amazon or in a signed VIP edition by contacting the author info@doctorcasado.es)


http://bit.ly/ArconteEnfurecido







在馬德里展示《憤怒的執政官》一書



這段文字是自動翻譯的,對於錯誤我感到抱歉。

今天晚上7點,詩集Arconte Enfurecido(憤怒的執政官)的演講將在位於馬德里聖伊莎貝爾街51號的馬德里醫學中心(馬德里醫學會)舉行。



作者將朗讀詩歌,討論書籍中涉及的主題,與參加者進行對話,並簽署書籍。 如果情況允許,我們將舉杯慶祝在這時候誕生一本書的快樂事件。



大家都被邀請了。







(那些無法來的人可以通過聯繫作者info@doctorcasado.es在亞馬遜上或通過簽名的VIP版本獲得該書)



http://bit.ly/ArconteEnfurecido



martes, 11 de febrero de 2020

Una conversación con Ángel González sobre Arconte Enfurecido






Ángel González ha sido una ayuda indispensable para conseguir publicar este proyecto. En este vídeo converso con él sobre todo lo que hay detrás del mismo. De fondo se pueden ver las estupendas ilustraciones de Paula Alvear que ilustran la obra. 



https://www.doctorcasado.es/2020/01/proyecto-arconte-enfurecido-angry.html




Mañana día 12 de febrero a las 19 horas tendrá lugar la presentación del poemario Arconte Enfurecido en el Colegio de Médicos de Madrid sito en la calle Santa Isabel 51.



Ilustración de Paula Alvear

sábado, 8 de febrero de 2020

Cartografías humanas, Human cartographies. 人類製圖





258 palabras, un minuto de lectura. 


En el panorama de narrativas contemporáneo destaca Ana Merino con su reciente premio Nadal por El mapa de los afectos, un libro escrito por una autora que sabe lo que dice y lo sabe decir. Nos comparte la visión de una catedrática de escritura creativa en Iowa, por un lado ofreciendo su oficio de escritora, por otro el hecho de ser ciudadana del medio oeste americano que será el escenario de la obra. La composición del texto en capítulos prácticamente independientes hace que sea muy fácil de leer a lo que ayuda el maduro uso del lenguaje, la economía de medios superfluos y la enorme base poética de la autora. La trama y los personajes permiten ofrecer un abanico de acciones y escenas donde cabe la vida y la muerte, el horror y la ternura. No es un libro sobre la bondad, más bien sobre la humanidad que contiene siempre un lado de luz y otro de sombra. Tampoco se puede decir que ganen los buenos, en eso se aleja del discurso manido de tanta cultura cinematográfica de masas y se acerca a la vida misma que, a mi criterio, dibuja con delicadeza y precisión. Creo que los lectores reconocerán a los numerosos personajes que les recordaran familiares, amigos o conocidos, además de encontrar en sus gestos o circunstancias vivencias propias similares. Porque este libro es a fin de cuentas como un pantallazo de un GPS convertido en un gran mapa de humanidad, algo que solo se puede hacer con la magia de la gran literatura.


Human cartographies


In the contemporary narrative scene, Ana Merino stands out with her recent Nadal Award for El mapa de los afectos, a book written by an author who knows what she is saying and can say it properly. She shares with us the vision of a professor of creative writing in Iowa, on the one hand offering her craft as a writer, on the other hand the fact of being a citizen of the American Midwest that will be the scene of the work. The composition of the text in practically independent chapters makes it very easy to read which is helped by the mature use of language, the economy of superfluous means and the enormous poetic base of the author. The plot and characters allow for a range of actions and scenes where life and death, horror and tenderness fit. It is not a book about goodness, but rather about humanity that always contains one side of light and the other of shadow. Nor can it be said that the good guys win, moving the text away from the hackneyed discourse of so much mass film culture and stands closer to life itself which, in my opinion, draws with delicacy and precision. I believe that readers will recognize the many characters who remind them of family members, friends or acquaintances, as well as find similar experiences of their own in their gestures or circumstances. Because this book is ultimately like a screenshot of a GPS turned into a great map of humanity, something that can only be done with the magic of great literature.


人類製圖

這段文字是原汁原味的翻譯,對不起我的錯誤。


在當代敘事場景中,安娜·梅里諾(Ana Merino)憑藉她最近獲得的《 mapa de los afectos》獎而脫穎而出。她與我們分享了在愛荷華州從事創意寫作的教授的願景,一方面提供她作為作家的手藝,另一方面也成為成為美國中西部公民的事實。文本在幾乎獨立的章節中組成,使得閱讀起來非常容易,這得益於語言的成熟使用,多餘手段的經濟性和作者巨大的詩歌基礎。劇情和角色允許進行各種動作和場景,以適應生與死,恐怖和溫柔。這不是一本關於善的書,而是一本關於人類的書,它總是包含光的一面和陰影的另一面。也不能說好人獲勝,將文字從如此眾多的大眾電影文化的陳腐話語中移開,並且更貼近生活本身,在我看來,這是精緻而精確的。我相信讀者會認識到許多使他們想起家庭成員,朋友或相識的人物,並在他們的手勢或環境中發現自己的類似經歷。因為這本書最終就像是GPS的屏幕截圖,變成了一張偉大的人類地圖,所以只有借助出色的文學才能做到這一點。




Y si te atreves con la poesía te comparto una propuesta personal: https://youtu.be/MjrWKFOaJXo



viernes, 31 de enero de 2020

¿Ante el desmorone sanitario qué podemos aportar los profesionales sanitarios? Instead the collapse of the health system, What can health professionals do? 相反,衛生系統崩潰了,衛生專業人員可以做什麼?



Si, ya lo sabemos, la sanidad se hunde. Lo lleva haciendo años por múltiples motivos que no vamos a repetir hoy. Sin embargo todavía podemos hacernos preguntas y comparto la que me estoy haciendo hoy, ¿qué puedo aportar como profesional de la salud?

1. Lo que los demás esperan de mí.

La sociedad espera que sus sanitarios sean eficaces, bien formados, trabajadores y útiles. Que sean buenos técnicos y sepan solucionar sus problemas. Que además sean humanos.

2. Lo que espera el sistema sanitario de mi.

Eficacia y productividad. Sacar adelante el máximo trabajo posible de la mejor manera. Asumir todo lo que llegue, incluso cuando la demanda sea excesiva por falta de compañeros, enfermedades invernales u otras causas. Que no me queje mucho. 

3. Lo que yo espero de mi.


  • Conseguir trabajar de médico lo mejor que sé pese a que las condiciones de sobrecarga a menudo lo hagan difícil.
  • Paciencia con la dificultad del trabajo con personas que sufren y un sistema que no está pensado para permitir encuentros clínicos de calidad.
  • Asertividad para tener el valor de decir NO cuando haya que decirlo a pacientes, compañeros y superiores. 
  • Creatividad para tener la capacidad de contemplar las situaciones complejas de mis pacientes desde otros puntos de vista. Poder escribir reflexiones, poemas o dislates y encima compartirlos. 
  • No olvidarme de reír. 



¿Sirve de algo que siga publicando un blog? 

Como no busco ganancia me lo puedo permitir igual que quien tira piedras al río o lanza mensajes en botellas al mar. 


Tal vez algún día seamos muchos lo que consigamos que en lugar de plásticos los océanos estén llenos de versos e ingenio.






Instead the collapse of the health system, What can health professionals do?

Yes, we know, the health system is collapsing. It's been doing so for years for multiple reasons that we're not going to repeat today. However, we can still ask ourselves questions and I share one I am asking myself today, How can I help others as a health professional?


1. What others expect from me.

Society expects their health care providers to be effective, well-trained, hard-working and useful. That they are good technicians and know how to solve their problems. They should also be humane.

2. What the health system expects from me.

Efficiency and productivity. To carry out the maximum work possible in the best way. To take on everything that comes along, even when the demand is excessive due to lack of colleagues, winter illnesses or other causes. Not to complain too much. 

3. What I expect from me.


  • To be able to work as a doctor to the best of my ability, even though overloaded conditions often make it difficult.
  • Patience with the difficulty of working with people who suffer and a system that is not designed to allow quality clinical encounters.
  • Assertiveness to have the courage to say NO when it comes to telling patients, colleagues and superiors.
  • Creativity to have the capacity to contemplate the complex situations of my patients from other points of view. To be able to write reflections, poems or speeches and share them. 
  • Not to forget to laugh. 


Is it useful to keep publishing a blog? 

As I do not seek profit I can afford it just like someone who throws stones into the river or throws messages in bottles into the sea. 


Perhaps one day there will be many of us who will manage to make the oceans full of verse and artfulness instead of plastic.




Dibujo de Paula Alvear en el libro Arconte Enfurecido




相反,衛生系統崩潰了,衛生專業人員可以做什麼?

(自動翻譯,對於錯誤我感到抱歉)

是的,我們知道,衛生系統正在崩潰。這樣做已經有很多年了,原因有很多,我們今天不再贅述。但是,我們仍然可以問自己一個問題,我分享一個我今天問自己的問題:作為保健專業人員,我如何才能幫助他人?



1.別人對我的期望。


社會期望他們的醫療保健提供者是有效,訓練有素,努力工作和有用的。他們是優秀的技術人員,並且知道如何解決他們的問題。他們也應該是人道的。


2.衛生系統對我的期望。


效率和生產力。以最佳方式進行最大可能的工作。承擔所有隨之而來的事情,即使由於缺乏同事,冬季疾病或其他原因導致需求過大時。不要抱怨太多。


3.我對我的期望。


即使條件超負荷,通常也很難,但要盡我最大的能力去當醫生。
忍受與受苦患者合作的困難,並且系統的設計不允許高質量的臨床交流。
在告訴患者,同事和上司時要勇於拒絕。
具有從其他角度考慮患者復雜情況的能力的創造力。能夠撰寫思考,詩歌或演講並分享。
不要忘記笑。


繼續發布博客有用嗎?

因為我不尋求利潤,所以我可以負擔得起,就像有人向河里扔石頭或向海裡裝瓶消息。



也許有一天,我們中的許多人將設法使海洋充滿詩句和技巧而不是塑料。

miércoles, 29 de enero de 2020

Entrevista sobre salud digital





Comparto una entrevista que me hicieron en las jornadas de la Asociación de Salud Digital del año pasado en las que hablo de Internet para sanitarios, presencia en redes sociales, marca personal, valor social, poesía y ruido de fondo.


El 12 de febrero tendrá lugar en Madrid la próxima edición de las mismas con inscripción gratuita.

Tienes más información en su web y en Twitter: #VJornadaASD


lunes, 27 de enero de 2020

Proyecto Arconte enfurecido. Angry Archon proyect. 項目狂暴執政官





Nos han vendido el progreso como la religión imperial. Nos han dicho que la tecnología resolvería todos nuestros problemas. Era mentira. Lo primero nos lleva hacia el acantilado del desastre ambiental, lo segundo hacia escenarios de control y poder absoluto.

No es plato de buen gusto ser portador de malas noticias. Pero son las que son. Hemos llegado a un punto que no tendrá retorno y si no enmendamos la dirección lo que encontremos no nos gustará nada. 

Por otra parte nadie puede imaginar lo que está a punto de emerger. Hemos recibido visiones y sueños pero lo que viene es mucho más grande de lo que podemos concebir. Por eso necesitamos más poetas, locos e iluminados que traduzcan a un lenguaje entendible esos augurios.

Las modernas distracciones globales parecen intentar que la atención social descanse en asuntos alejados de lo que verdaderamente lo merece. La causa de que el mundo esté en llamas radica en la decisión de incontables sujetos de dilapidar dicha atención. Encontrar narrativas que pongan el foco en lo verdaderamente importante es un reto para esta sociedad. La poesía puede ayudarnos en esa empresa al permitirnos grados de libertad que la prosa no ofrece.

Dante fue un valiente por atreverse a cartografiar la sombra en verso. Bajar a los infiernos es fácil, lo complicado es salir de ellos y contarlo. Repetir esa gesta en nuestro tiempo es igual de arriesgado, uno pude quedarse pegado a la sombra o ver su oscuro mensaje rechazado. Seguimos su estela y lo que nos encontramos es a la vez viejo y nuevo, esperado y sorprendente. Pero debemos recordar que la facultad más valiosa de los seres humanos no es su inteligencia sino su capacidad de imaginar lo que no ha visto. Desde ahí es posible visualizar una nueva escatología.

El proyecto Arconte Enfurecido nació de una inspiración que produjo visiones que fueron convertidas en verso durante varias semanas. Lo que surgió produjo un sentimiento de extrañeza en el autor que no se veía reflejado en el texto por lo que fue depositado en un cajón donde permaneció un año. Pasado ese plazo en un nuevo sueño aparecía el poemario a la par que un amigo, lo que animó al autor a contactar con él y compartirle sus dudas. Afortunadamente esa persona aportó lo que en ese momento se necesitaba: confianza. Su ayuda ha sido decisiva para editar e ilustrar la obra.

El proceso de ilustración contó con la participación de Paula Alvear que con paciencia acogió las palabras y orientaciones del autor para crear unas imágenes que dotan la obra del ambiente onírico y expectante que la caracteriza.


Pobre mi hijo
Cuya monstruosa sed
Es desmesura.

Haiku del rey Minos


La intención del libro es sembrar semillas de reflexión y toma de conciencia que ayuden al lector a rescatar las preguntas que le permitan mirar a sus postrimerías personales. Cada ser humano contiene infierno, cielo y purgatorio, y merece la pena aprender a convivir con ellos. 

La obra se ha impreso en una edición limitada en formato cuadrado con papel de calidad de gran gramaje cuyas copias firmadas se pueden conseguir en las presentaciones de la obra o solicitándolas por correo electrónico (info@doctorcasado.es).

Se ha preparado una versión en formato electrónico apta para móviles, tabletas y libros electrónicos, así como otra versión en papel en tamaño normalizado disponibles ambas en el portal de Amazon (a partir del 30 de enero). 

Una versión en inglés y otra en francés verán la luz a lo largo del año. 

Si desea información del proyecto o las presentaciones puede seguir las redes sociales del autor o solicitarla por escrito por correo electrónico.

La ayuda de todos los lectores y lectoras de este blog será imprescindible para disfrutar y difundir el proyecto.













Angry Archon proyect

They have sold us progress as the imperial religion. We've been told that technology would solve all our problems. That was a lie. The first leads us to the cliff of environmental disaster, the second to scenarios of control and absolute power.

It's not easy for anyone to be the bearer of bad news. But it is what it is. We have reached a point of no return, and if we do not make amends for what we find, we will not like it at all. 

On the other hand no one can imagine what is about to emerge. We have received visions and dreams but what is to come is much greater than we can conceive. That's why we need more poets, madmen and enlightened people to translate these predictions into understandable language.

Modern global distractions seem to be trying to put social attention on issues far removed from what it really deserves. The cause of the world being on fire is the decision of countless subjects to squander such attention. Finding narratives that focus on what is truly important is a challenge for this society. Poetry can help us in that endeavour by allowing us degrees of freedom that prose does not offer.

Dante was courageous in daring to map the shadow in verse. Going down to hell is easy, what is complicated is getting out of it and telling about it. To repeat that feat in our time is just as risky, one could stay stuck in the shadow or see his dark message rejected. We follow its trail and what we find is both old and new, expected and surprising. But we must remember that the most valuable faculty of human beings is not their intelligence but their ability to imagine what they have not seen. From there it is possible to visualize a new eschatology.

The Angry Archon project was born from an inspiration that produced visions that were turned into verse for several weeks. What emerged produced a feeling of strangeness in the author so it was placed in a drawer where it remained for a year. After that time, in a new dream, the book of poems appeared along with a friend, which encouraged the author to contact him and share his doubts. Fortunately, this person contributed what was needed at that moment: trust. His help has been decisive in editing and illustrating the work.

Paula Alvear took part in the illustration process and patiently accepted the author's words and guidelines to create images that give the work the dreamlike and expectant atmosphere that characterizes it.

Poor my son
Whose monstrous thirst
It's overkill.

King Minos' Haiku

The intention of the book is to sow seeds of reflection and awareness that will help the reader to rescue the questions that allow him to look at his personal end. Every human being contains hell, heaven and purgatory, and it is worth learning to live with them. 

The work has been printed in a limited edition in square format on heavyweight quality paper. Signed copies can be obtained at the presentations of the work or by requesting them by e-mail (info@doctorcasado.es).

An electronic version suitable for mobiles, tablets and e-books has been prepared, as well as a paper version in standard size, both of which are available on the Amazon website (from 30 January). 

An English and a French version will be available throughout the year. 

For information on the project or the presentations you can follow the author's social networks or request it in writing by e-mail.

The help of all the readers of this blog will be essential to enjoy and spread the project.










項目狂暴執政官

(自動翻譯,對不起,錯誤。)


他們向我們推銷了作為帝國宗教的進步。我們被告知,技術將解決我們所有的問題。那是騙人的第一個將我們引向環境災難的懸崖,第二個將我們引向控制和絕對權力的場景。

成為壞消息的承擔者不是一個有品位的菜。但是它就是這樣啊。我們已經到了無可挽回的地步,如果我們不對發現的內容進行修改,我們將根本不會喜歡它。

另一方面,沒有人能想像會發生什麼。我們已經收到了異象和夢想,但即將發生的事情遠比我們可以想像的要大。這就是為什麼我們需要更多的詩人,瘋子和開明的人將這些預言翻譯成可以理解的語言的原因。

現代的全球分心似乎正在試圖將社會注意力放在遠遠沒有真正應有的問題上。世界著火的原因是無數主體決定浪費這種注意力。尋找敘事重點在於真正重要的內容對於這個社會是一個挑戰。詩歌可以通過允許我們散文無法提供的自由度來幫助我們實現這一目標。

但丁敢於敢於在詩歌中標出陰影。下地獄很容易,複雜的是擺脫它並講述它。在我們時代重複這一壯舉同樣具有風險,一個人可能會被困在陰影中或看到他的黑暗信息被拒絕。我們遵循它的踪跡,發現的是新舊的,預期的和令人驚訝的。但是我們必須記住,人類最有價值的才能不是他們的才智,而是他們想像自己未見過的事物的能力。從那裡可以看到新的末世論。

《憤怒的執政官》項目的產生源於他的靈感,並產生了幾週的幻象。出現的東西在作者中產生了一種陌生的感覺,但並未反映在文本中,因此將其放置在抽屜中放置了一年。在那之後,在一個新的夢想中,詩集與一位朋友一起出現,這鼓勵了作者與他聯繫並分享他的疑問。幸運的是,這個人當時提供了所需的東西:信任。他的幫助對於編輯和說明作品具有決定性的作用。

寶拉·阿爾維(Paula Alvear)參與了插畫過程,並耐心地接受了作者的話語和指導方針,以創造出賦予作品夢the以求的氣氛的圖像。

我兒子可憐
誰渴
太過分了。

米諾斯國王Hai句

這本書的目的是播下反思和意識的種子,這將有助於讀者解開可以使自己著眼於自己目的的問題。每個人都有地獄,天堂和煉獄,值得與他們一起生活。

該作品已在重量級優質紙張上以正方形格式限量發行。簽名的副本可以在作品的演示文稿中獲得,也可以通過電子郵件(info@doctorcasado.es)索取。

已經準備了適用於手機,平板電腦和電子書的電子版本,以及標準尺寸的紙質版本,這兩種版本都可以在亞馬遜網站上獲得(自1月30日起)。

全年將提供英語和法語版本。

有關項目或演示文稿的信息,您可以關注作者的社交網絡,也可以通過電子郵件提出書面要求。

該博客的所有讀者的幫助對於享受和傳播該項目至關重要。






martes, 21 de enero de 2020

Falsos positivos, el talón de Aquiles sanitario. False positives, the sanitary Achilles' heel. 誤報,衛生致命傷。






425 palabras, 2:30 minutos de lectura.



Explicar matemáticas no se nos suele dar bien a los profesionales sanitarios pero en esta época de noticias falsas y medias verdades cada vez es más necesario. 

Pongamos un ejemplo reciente. Imaginen que elevamos al máximo la tensión político militar de un país. Imaginen que en un momento dado alguien tiene la duda de que un objeto volante pueda ser un avión enemigo. Imaginen que aprieta un botón y un misil derriba un avión de pasajeros. Esto es un falso positivo, etiquetar como nocivo algo que no lo es. 

En medicina lo hacemos con frecuencia dado que toda técnica diagnóstica, subrayo toda, produce falsos positivos. Desde las más sencillas a las más sofisticadas, con mayor o menor probabilidad, es un hecho objetivo que aumenta a medida que lo hace el número de pruebas que se llevan a cabo.

Como el mantra “más es mejor” contamina los servicios sanitarios, la ciudadanía reclama todas las pruebas posibles “porque yo lo valgo” sin saber el peligro que corren por someterse a ellas. Si una prueba se interpreta como positiva implicará otras pruebas o medidas. De este modo si el análisis de heces detectó sangre oculta se ordenará una colonoscopia y si la mamografía identifica una imagen extraña una punción biopsia y en ambos casos resección de lo que se considere sospechoso. 

Existe un gran debate con los programas de cribado que se aplican a población sana por ser de alguna manera una forma de elevar la tensión “político militar” sanitaria. Mientras más enfermedad se espere, más se encontrará (verdaderos positivos) y de paso generamos un buen puñado de efectos colaterales (faltos positivos).

A nadie le gustaría que a un familiar o a uno mismo le derribará un misil por error pero no es tan evidente que una prueba médica pueda potencialmente ser igual de peligrosa. Y si miramos la cifras de personas que mueren por reacciones a contrastes, perforaciones, sangrados, complicaciones y demás veremos que superan al año las de varios aviones. Si incluimos las personas a las que se les opera, amputa o somete a procesos innecesarios por falsos positivos la lista se alargaría muchísimo más. 


Por estas razones me parecería de mucha ayuda incluir en las hojas de consentimiento informado habituales una pequeña infografía donde se ilustre este tema para que quien tenga que someterse a una prueba diagnóstica sepa a qué probabilidades se somete tanto de posibles complicaciones como de falsos positivos. El consejo y el criterio del profesional sanitario seguirá siendo imprescindible pero quizá los números ayuden por sí mismos a más de uno.






False positives, the sanitary Achilles' heel.

Explaining mathematics is not usually easy to health professionals but in this age of fake news and half-truths it is increasingly necessary. 

Let's take a recent example. Imagine that we raise the political-military tension in a country to the maximum. Imagine that at some point someone has doubts that a flying object could be an enemy plane. Imagine that you push a button and a missile knocks down a passenger plane. This is a false positive: to label as harmful something that is not. 

In medicine we often do this because every diagnostic technique, I emphasize, produces false positives. From the simplest to the most sophisticated, with greater or lesser probability, it is an objective fact that increases as the number of tests carried out increases.

As the mantra "more is better" contaminates the health services, citizens demand all possible tests "because I am worth it" without knowing the danger they run by submitting to them. If a test is interpreted as positive it will imply other tests or measures. Thus, if the stool analysis detected occult blood, a colonoscopy will be ordered and if the mammography identifies a strange image, a puncture biopsy and in both cases a resection of what is considered suspicious. 

There is a great deal of debate with screening programs that are applied to healthy populations because they are somehow a way of raising the "political-military" health tension. The more disease you expect, the more you will find (true positives) and in the process we generate a good handful of side effects (false positives).

No one would like to see a family member shot down by mistake but it is not so obvious that a medical test can potentially be just as dangerous. And if we look at the numbers of people who die from reactions to contrast, punctures, bleedings, complications and so on, we see that they exceed the numbers of several crashed planes in a year. If we include the people who are operated on, amputated or subjected to unnecessary procedures for false positives the list would be much longer. 

For these reasons I think it would be very helpful to include in the usual informed consent forms a small computer graphic illustrating this issue so that anyone who has to undergo a diagnostic test knows what the chances are of both possible complications and false positives. The advice and judgement of the health professional will still be essential but perhaps the numbers themselves will help more than one.






誤報,衛生致命傷。


(權威翻譯,對不起,錯誤)

對醫療專業人員來說,對數學進行解釋通常並不容易,但是在這個虛假新聞和半真半假的時代,它變得越來越必要。



讓我們舉一個最近的例子。想像一下,我們將一個國家的政治軍事緊張局勢最大化。想像一下,在某個時刻有人懷疑飛行物體可能是敵機。想像一下,您按下按鈕,導彈擊落了一架客機。這是錯誤的肯定:將沒有的東西標記為有害的東西。



在醫學上,我們經常這樣做,因為我強調每種診斷技術都會產生假陽性。從最簡單到最複雜(或多或少)的概率,客觀事實是隨著執行的測試數量增加而增加。



隨著“越多越好”的口號污染了醫療服務,公民“因為我值得”而要求進行所有可能的測試,卻不知道自己屈從於他們所帶來的危險。如果一項測試被解釋為陽性,則意味著其他測試或測量。因此,如果糞便分析檢測到隱血,將需要進行結腸鏡檢查,如果乳房X線照相術能夠識別出奇怪的圖像,穿刺活檢以及在兩種情況下都切除可疑的東西。



適用於健康人群的篩查計劃引起了很多爭論,因為它們某種程度上是加劇“政治-軍事”健康壓力的一種方式。您期望的疾病越多,您發現的疾病就越多(真陽性),在此過程中,我們會產生很多副作用(假陽性)。



沒有人願意看到一個家庭成員被誤擊落,但是醫學檢查可能同樣危險並不明顯。而且,如果我們觀察一下由於反差,刺穿,出血,並發症等原因而死亡的人數,我們就會發現他們超過了一年中幾架墜毀飛機的人數。如果我們包括因誤報而被手術,截肢或接受不必要程序的人員,則清單將更長。




出於這些原因,我認為在通常的知情同意書中加入一個小的計算機圖形來說明此問題,將非常有幫助,以便任何必須進行診斷測試的人都知道可能的並發症和假陽性的可能性。衛生專業人員的建議和判斷仍將是必不可少的,但也許數字本身會幫助多個。


jueves, 2 de enero de 2020

Relato: Un cuento de Navidad Christmas Carol 聖誕頌歌






Los Reyes Magos de hoy en día están rematadamente ciegos. Su fina sensibilidad colapsó al enfrentarse a incontables pantallas, focos, anuncios y noticias que quemaron unas pupilas acostumbradas a vigilar estrellas. Vagan por el desierto pero no saben hacia donde, en el camino se cruzaron con trampas que confiscaron toda posibilidad de orientación. En sus camellos van consultando el móvil sin cesar pero ninguna aplicación les sirve para encontrar la plenitud que añoran. La Luz que llevan toda la vida buscando está naciendo en el barro de un campo de refugiados, bajo unos plásticos, y ningún influencer ni canal televisivo cubrirá la noticia. No lo verán en sus redes sociales y se lo perderán. Regresarán a sus casas con las manos y el corazón vacío mientras los reyes del mercado se solazan en sus palacios digitales aprovechándose del hambre de sentido de las perdidas muchedumbres.



Christmas Carol

The Three Wise Men of today are all blind. Their fine sensibility collapsed when faced with countless screens, spotlights, advertisements and news items that burned out their pupils used to watching stars. They wander through the desert but don't know where becouse on the way they come across traps that confiscate any possibility of orientation. On their camels they consult their mobile phones incessantly, but no application helps them find out the fullness they long for. The Light they have been looking for all their lives is being born in the mud of a refugee camp, under some plastic, and no influencer or television channel will cover the new. They will not see it in their social networks and they will miss it. They will return home with empty hands and empty hearts while the kings of the marketplace bask in their digital palaces, taking advantage of the lost crowds' hunger for meaning.



聖誕頌歌



今天的三個智者都是瞎子。面對無數的屏幕,聚光燈,廣告和新聞,當他們精疲力盡的學生過去看著星星時,他們的敏銳性就崩潰了。他們在沙漠中徘徊,卻不知道在途中會遇到什麼陷阱,因為這些陷阱沒收了定向的可能性。他們不停地在駱駝上查詢手機,但是沒有任何應用程序可以幫助他們找到自己想要的飽腹感。他們一直在尋找的生命之光出生在一個難民營的泥濘中,在某種塑料之下,沒有影響者或電視頻道會覆蓋新的。他們不會在社交網絡中看到它,並且會錯過它。他們將空著雙手和空虛的心回家,而市場之王則在數字宮殿中沐浴,利用迷路的人群渴望獲得意義的機會。

自動翻譯,對不起,我很抱歉。