El lunes pasado atendí dos presentaciones. La primera fue una reunión por Zoom que impartía la gerencia de Atención Primaria en nuestro centro cabecera. Alguien de algún despacho recorría los centros de salud del área hablando de cuestiones corporativas con un power point. Aguanté media hora. Las diapositivas densas, la exposición también.
Por la tarde me animé a ver la keynote de Apple, la primera que he visto. Dos horas y pico en formato cinematográfico viendo a ingenieros de la compañía vender todo tipo de productos. No sé lo que les habrá costado en dinero y en horas pero he de reconocer que fue una obra maestra del marketing. El actual presidente de la compañía no tiene el carisma ni el ego de Steve Jobs, gran amante del directo, y optó por una gran producción audiovisual de primera calidad. Consiguieron que no fuera aburrido pese a la gran cantidad de aspectos promocionados y probablemente elevar el precio de las acciones y las perspectivas de ventas.
Como médico de Atención Primaria me fije en las técnicas de comunicación, tanto verbal como no verbal y en la ambientación, juego de imágenes y demás efectos facilitadores de la venta de productos e ideas. Siempre he defendido que el marketing debería ser asignatura obligatoria en toda carrera de ciencias de la salud donde una de las habilidades del clínico ha de ser “vender” y explicar ideas a compañeros y pacientes.
Mi reflexión tras sopesar las dos presentaciones es constatar el bajo nivel de comunicación corporativa de las organizaciones sanitarias grandes, donde se presta muy poca atención y cuidado a la gestión de información y la mejora y potenciación de la comunicación interprofesional, y el altísimo valor de los mensajes de las grandes empresas privadas cuyo poder no deja de crecer gracias a ello.
Al intercambiar puntos de vista con la médico residente que rota este mes en nuestro centro parece que el estilo comunicativo de la docencia pre y postgrado sigue siendo del nivel de la generación anterior: larguísimas presentaciones PowerPoint infumables impartidas por clínicos sin mucha preparación docente. Y así seguimos porque los cursos que reciben siguen esa línea y las presentaciones de sesiones clínicas o casos que ella y sus compañeros hacen no distan mucho de las de sus maestros.
La sugerí que echara un vistazo a los de la manzana. Me parece que no lo hará.
The art of storytelling
Last Monday I attended two presentations. The first was a Zoom meeting given by the Primary Care management in our primary care centre. Someone from some office was going around the health centres in the area talking about corporate issues with a power point. I endured half an hour. The slides were dense, and so was the presentation.
In the afternoon I was encouraged to watch the Apple keynote, the first I had ever seen. Two hours and a bit in cinematic format watching the company's engineers selling all kinds of products. I don't know what it must have cost them in money and hours, but I have to admit that it was a masterpiece of marketing. The current CEO of the company doesn't have the charisma or ego of Steve Jobs, a great lover of live shows, and opted for a great audiovisual production of the highest quality. They managed to keep it from being boring despite the many aspects promoted and probably boost the share price and sales prospects.
As a primary care physician, I paid special attention to communication techniques, both verbal and non-verbal, and to the ambience, the play of images and other effects that facilitate the sale of products and ideas. I have always advocated that marketing should be a compulsory subject in every health sciences degree where one of the skills of the clinician has to be "selling" and explaining ideas to colleagues and patients.
My reflection after weighing up the two presentations is to note the low level of corporate communication in large healthcare organisations, where very little attention and care is paid to information management and the improvement and enhancement of interprofessional communication, and the very high value of the messages of large private companies whose power is constantly growing thanks to this.
When exchanging points of view with the resident doctor who is rotating at our centre this month, it seems that the communicative style of undergraduate and postgraduate teaching is still at the level of the previous generation: very long, unbearable PowerPoint presentations given by clinicians without much teaching preparation. And that's still the case because the courses they receive follow that line and the presentations of clinical sessions or cases that she and her classmates give are not very different from those of their teachers.
I suggested that she take a look at the ones on the block. I don't think she will.
计数的艺术
机器翻译,抱歉有错误。
上周一我参加了两个演讲。第一场是由我们初级保健中心的初级保健管理层举行的放大会议。某个办公室的人拿着power point在该地区的卫生中心转了一圈,谈论企业问题。我忍受了半个小时。幻灯片很密集,演讲内容也很密集。
下午,我被鼓励去看苹果公司的主题演讲,这是我第一次看到。两个小时,以电影的形式观看了该公司的工程师推销各种产品。我不知道这一定花了他们多少钱和时间,但我不得不承认,这是一个营销的杰作。该公司现任首席执行官没有史蒂夫-乔布斯的魅力和自负,他是一个非常热爱现场表演的人,他选择了一个最高质量的伟大视听制作。尽管宣传了很多方面,他们还是设法使其不至于无聊,并可能提升了股价和销售前景。
作为一名初级保健医生,我注意沟通技巧,包括语言和非语言,以及氛围、图像的发挥和其他促进产品和想法销售的效果。我一直主张,市场营销应该是每个卫生科学专业的必修课,临床医生的技能之一必须是向同事和病人 "销售 "和解释想法。
在权衡了这两场演讲之后,我的思考是注意到大型医疗机构的企业沟通水平很低,很少关注和关心信息管理以及改善和提高专业间的沟通,而大型私人公司的信息价值非常高,他们的权力也因此不断增长。
当与本月在我们中心轮换的住院医生交流观点时,似乎本科生和研究生教学的交流方式仍然停留在上一代的水平上:由临床医生在没有太多教学准备的情况下进行非常长的、令人难以忍受的PowerPoint演示。 而且情况依然如此,因为他们接受的课程也是按照这个思路进行的,她和她的同学们对临床环节或病例的介绍与老师的介绍没有什么不同。
我建议她看一看这块的。我想她不会的。
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