viernes, 18 de enero de 2019

Echar el cierre. Go bust. 破產


Librería Nicolás Moya, calle de Carretas, Madrid. Foto wikicommons.




Go bust


When an old bookstore closes something breaks into that invisible warp that sustains the worlds.  I have to confess that I feel a certain pain and an aftertaste of uncertainty before the sinking of an old time that does not resist the speed of the new one. This week closed a well-known bookstore in Madrid that I knew well both for having been there and for having passed by countless times. A medical bookshop full of good science books that hardly compete with digital worlds and multiplatform formats that do not need paper.

I work in a health center in a small town in the mountains of Madrid. It is increasingly difficult to find doctors who want to work in rural areas. It is almost impossible to find substitutes when one of us is absent due to illness or a leave of absence. In these moments I attend my clinic slowly with the box of tissues on the table taking care of patients with my same symptoms. It is not technically correct but I prefer it to leave without service the clinic. So do most of my colleagues in these circumstances, as things have been for too long.

Somehow I sense that many small towns will be left without medical service, will be closed health centers twinned with those bookstores that went bankrupt. And nothing will happen. We will hear complaints that will be covered by the avalanche of shouts, scandals and news that the television and social networks spit without rest. Nothing will happen.




Cuando una vieja librería echa el cierre algo se quiebra en esa invisible urdimbre que sostiene los mundos. He de confesar que noto cierto dolor y un regusto de incertidumbre ante el hundimiento de un tiempo antiguo que no resiste la velocidad del nuevo. Esta semana cerró una conocida librería de Madrid que conocía bien tanto por haber estado en ella como por haber pasado por delante infinidad de veces. Una librería médica llena de buenos libros de ciencia que cada vez lo tienen más difícil al competir con mundos digitales y formatos multiplataforma que no precisan de papel.

Trabajo en un centro de salud de un pequeño pueblo de la sierra madrileña. Cada vez es más difícil encontrar médicos que quieran trabajar en zona rural. Es casi imposible encontrar sustitutos cuando alguno de nosotros faltamos por enfermedad o algún permiso. En estos momentos paso la consulta a medio gas con la caja de pañuelos de papel encima de la mesa atendiendo a pacientes con mis mismos síntomas. No es que sea muy correcto pero lo prefiero a dejar sin servicio a mis paisanos. Lo mismo hacen la mayoría de mis compañeros en estas circunstancias, así están las cosas desde hace ya demasiado tiempo.

De alguna forma intuyo que muchos pueblos se irán quedando sin servicio médico, se irán cerrando centros de salud hermanados con esas librerías que quebraron. Y no pasará nada. Oiremos quejas que quedarán tapadas por el alud de gritos, escándalos y noticias que la televisión y las redes sociales escupen sin descanso. No pasará nada.





破產


當一家舊書店關閉時,某些東西會突破那種維持世界的無形經線。我必須承認,我感到痛苦和舊的時間不應抵制新的速度沉沒前的回味一定的不確定性的。這個星期關閉了馬德里一家著名的書店,我很清楚他們曾經在那裡經歷了無數次。一家醫學書店,裡面裝滿了很好的科學書籍,很難與數字世界和不需要紙張的多平台格式競爭。

我在馬德里山區的一個小鎮的一個保健中心工作。找到想在農村地區工作的醫生越來越難了。當我們其中一人因疾病或請假而缺席時,幾乎不可能找到替代品。在這些時刻,我慢慢地走進我的診所,用桌上的紙巾盒照顧患有同樣症狀的病人。這在技術上是不正確的,但我更喜歡它在沒有診所服務的情況下離開。在這種情況下,我的大多數同事都是如此,因為事情已經持續了太長時間。

不知怎的,我知道許多小城鎮將沒有醫療服務,他們將被關閉,雙胞胎中心和那些破產的書店。什麼都不會發生。我們將聽到有關電視和社交網絡在沒有休息時吐出的大量呼喊,醜聞和新聞的投訴。什麼都不會發生。

miércoles, 16 de enero de 2019

El doble vínculo de la Atención Primaria española. The double bind of Spanish Primary Health Care. 西班牙初級衛生保健的雙重約束




The double bind of Spanish Primary Health Care

We've all seen a spider web once and we know what happens when an insect falls into it.  We have witnessed its fear and its tempest of movements that have entangled him even more, clearly warning the owner of the trap that will come quickly to collect her piece.

Spanish Primary Health Care has been suffering from a double bind problem for decades. On the one hand, it is said that the national health system is one of the best in the world, that our health centres are state-of-the-art and that we have wonderful professionals. On the other hand, we face a terrible panorama of reduced resources, increased healthcare pressure and greater complexity of cases due to adverse economic and social conditions and the ageing of the population.

The result is an uncomfortable blockade of health professionals vertebrate by a deep sense of discomfort and a storm of coffee break complaints that despite their insistence do not produce the slightest change. The most that managers seem to arrive at is to design changes of all kinds that do not incur in expenditure but that do not seem to significantly improve the model either. This generates a schizophrenic situation that produces suffering in those who suffer it.

It doesn't matter if people die waiting in the emergency room, if the director of a health centre resigns or if some family doctors resign their posts. Since the exception does not move mill we continue as we are, entangled in an increasingly sticky spider web, drowned in complaints and with the great spider of the free market increasingly eager to devour the precious public health slice of which will make huge profits.

As a doctor with some experience, I know firsthand that excessive complaining is toxic and tangles and ruins the sufferer. That is why I try to dose my own even though I have the same motives as countless other colleagues in the profession.

Reforming the current model from its foundations requires a powerful professional leadership (which in our environment is practically impossible due to the atavistic separation of interests and collectives) added to a wide social and political debate and a generalized awareness of the fragility of a public service that must be cared for by all in order to survive. If health continues to be considered a consumer good, health needs will always tend to infinity. There will not be a system capable of covering them all unless the limits are well drawn and citizens are helped to be co-responsible for their own health.

Complex problems cannot be solved with simplistic solutions. Many think it is a question of lack of money, others of political ill will. It is much more. At the moment the most fragile piece of the chain is still the human one, thousands of professionals at the limit who carry out their task under very harsh conditions. We will continue to see in the news patients who die waiting for care, professionals who give up or escape to other countries, patch-like solutions. And the situation will deteriorate over time.

Solutions? after attending to several dozen patients this morning in a fragrant catarrhal state do not ask me. By avoiding getting too involved with the spider web of the complaint today I have more than enough.






Todos hemos visto alguna vez una tela de araña y sabemos lo que pasa cuando un insecto cae en ella. Hemos sido testigos de su miedo y de su tempestad de movimientos que le han enredado más si cabe avisando a las claras a la propietaria de la trampa que acudirá rauda a cobrar su pieza.

La Atención Primaria española sufre un problema de doble vínculo desde hace décadas. Por un lado se dice que la sanidad nacional es de las mejores del mundo, que nuestros centros de salud son punteros y que tenemos estupendos profesionales. Por otro nos encontramos con un terrible panorama de reducción de recursos, aumento de presión asistencial y mayor complejidad de los casos por las condiciones económico-sociales adversas y el envejecimiento poblacional.

La resultante es un bloqueo incómodo de los profesionales sanitarios vertebrado por una profunda sensación de incomodidad y una tormenta de quejas de café que pese a su insistencia no producen el más mínimo cambio. A lo más que parecen llegar los gestores es a diseñar cambios de todo tipo que no incurran en gasto pero que tampoco parece que mejoren significativamente el modelo. Se genera pues una situación esquizofrénica que produce sufrimiento y llanto en una gran mayoría de los profesionales.

Da igual que se muera la gente esperando en urgencias, que dimita el director de un centro de salud o renuncien a su puesto algunas médicas de familia. Dado que la excepción no mueve molino seguimos como estamos, enredados en una tela de araña cada vez más pegajosa, ahogados en quejas y con la gran araña del libre mercado cada vez con más ganas de devorar la preciada tajada sanitaria pública de la que conseguirá pingües beneficios.

Como médico que soy con algo de experiencia, conozco de primera mano que el exceso de queja es tóxico y enreda y malogra al que lo sufre. Por eso trato de dosificar las propias pese a que tenga motivos igual que otros incontables colegas de profesión.

Reformar el modelo actual desde sus cimientos requiere un liderazgo profesional potente (que en nuestro medio es prácticamente imposible por la atávica separación de intereses y colectivos) sumado a un amplio debate social y político y una toma de consciencia generalizada de la fragilidad de un servicio público que es necesario cuidar entre todos para que subsista. Si la salud sigue considerándose un bien de consumo, las necesidades de salud tenderán siempre al infinito. No habrá sistema capaz de cubrirlas todas salvo que se dibujen bien los límites y se ayude a la ciudadanía a ser corresponsable de su propia salud.

Los problemas complejos no se solucionan con soluciones simplistas. Muchos piensan que es una cuestión de falta de dinero, otros de mala disposición política. Es mucho más. De momento la pieza más frágil de la cadena sigue siendo la humana, miles de profesionales al límite que desarrollan su tarea en condiciones muy duras. Seguiremos viendo en las noticias pacientes que mueren, profesionales que renuncian o escapan a otros países, soluciones tipo parche. Y la situación se irá deteriorando con el tiempo.

¿Soluciones? tras atender haber atendido esta mañana varias docenas de pacientes en un fragrante estado catarral no me las pidan. Con evitar liarme demasiado con la telaraña de la queja tengo hoy más que suficiente.











西班牙初級衛生保健的雙重約束

我們一直是蜘蛛網十一,我們知道昆蟲落入它時會發生什麼。我們目睹了它的恐懼和動作的風暴使他更加糾纏,明確地警告陷阱的所有者將迅速收集她的作品。

西班牙初級衛生保健一直受到雙重綁定問題的困擾。一方面,它是說,在全國衛生系統在世界上最好的之一,那我們的健康中心是國家的最先進的和我們有美好的專業人士。在另一方面,我們面臨資源減少,醫療衛生增加的壓力和更大的案件的複雜性的一個可怕的場景,由於不利的經濟和社會條件和人口的老齡化。

其結果是不適濃濃的投訴和休息時間的,儘管他們堅持認為不會產生絲毫的改變風暴衛生專業人員脊椎動物者的不舒服封鎖。管理者似乎最多地得出各種設計變化,這些變化不會導致支出,但似乎也沒有顯著改善模型。這會產生一種精神分裂症狀,給患有這種疾病的人帶來痛苦。

如果人死在急診室等候,如果一個健康中心主任辭職或者某些家庭醫生辭職,其職位沒關係。由於異常不動磨我們繼續我們,糾結於一個越來越困難的蜘蛛網,淹沒在投訴和自由市場越來越渴望吞噬公眾健康,這將使巨額利潤的珍貴切片的大蜘蛛。

作為一名有一定經驗的醫生,我直接知道過度抱怨是有毒的,纏結並破壞患者。這就是為什麼我盡量採取自己的行為,即使我有與無數其他同事一樣的動機。

改革現行模式從它的基礎,需要一個強有力的專業領導(這在我們的環境中幾乎是不可能的,因為利益和集體的返祖分離)加入到一個社會廣泛的政治討論和公共服務的脆弱性的廣義認識到必須得到所有人的關心才能生存。如果健康繼續被視為消費品,健康需求將始終趨於無限。不會有能夠覆蓋他們,除非是限制以及繪製和公民都有被幫助共同負責自己的健康的系統。

使用簡單的解決方案無法解決複雜的問題。許多人認為這是一個缺錢的問題,其他人則是政治上的惡意。它還有更多。目前,最脆弱的一塊鏈仍然是一個人,成千上萬的在極限的專業人士非常苛刻他們的任務的條件下進行的。我們將繼續在世界衛生組織患者死於等待關心的消息,世界衛生組織專家放棄或逃避到其他國家的俱樂部,補丁狀的解決方案看。隨著時間的推移,情況會惡化。

解決方案?就讀於病人是今天早上在香卡他性狀態,不要問我以後有幾十個。通過避免過度參與投訴的蜘蛛網今天,我已經綽綽有餘了。

jueves, 3 de enero de 2019

Tiempo para los pacientes. Time for patients. 患者的時間



Time for patients


Winter tends to bring the annual Tsunami to Spanish health centres because of:

1. The concurrence of influenza and winter illnesses.
2. Shortfall of health professionals.
3. Overuse of the health system by a population that does not know how to manage minor health problems.



This implies:

1. Less consultation time per patient.
2. Much more stress for the health professional.
3. Increased risk of errors in consultation.
4. Increased patient waiting and therefore more stress.
5. Deficient health care due to the sum of the above factors.



If I had to make three new year wishes I would ask:

1. A dignified time to take good care of each patient.
2. A better health education of the population.
3. Better management of the health structure and human resources.







El invierno suele traernos el Tsunami de todos los años a los centros de salud españoles por tres factores:

1. La concurrencia de la gripe y las enfermedades invernales.
2. Unas plantillas de profesionales sanitarios deficitarias.
3. Un sobreuso del sistema sanitario por una población que no sabe gestionar problemas de salud menores.



Esto implica:

1. Menos tiempo de consulta por paciente.
2. Mucho más estrés para el profesional sanitario.
3. Aumento del riesgo de cometer errores en consulta.
4. Aumento de la espera del paciente y por consiguiente más estrés.
5. Una atención sanitaria deficitaria por la suma de los anteriores factores.



Si tuviera que pedir tres deseos:

1. Un tiempo digno para atender bien a cada paciente.
2. Una mejor educación de la población.
3. Una mejor gestión de la estructura sanitaria y de los recursos humanos.








患者的時間


由於以下原因,冬季往往將年度海嘯帶到西班牙衛生中心:

1.流感和冬季疾病的同時發生。
2.衛生專業人員短缺。
3.不了解如何管理輕微健康問題的人群過度使用衛生系統。



這意味著:

1.減少每位患者的諮詢時間。
2.對健康專業人員來說壓力更大。
3.協商錯誤的風險增加。
4.患者等待增加,因此壓力增加。
5.由於上述因素的總和,缺乏醫療保健。



如果我不得不做三個新年願望,我會問:

1.照顧好每個病人的有尊嚴的時間。
2.加強對人口的健康教育。
3.更好地管理衛生結構和人力資源。











miércoles, 2 de enero de 2019

Siete amenazas y dos promesas falsas del Big Data en Salud. Seven Threats and Two False Promises of Health Big Data. 健康大數據的七大威脅和兩個虛假承諾




Seven Threats and Two False Promises of Health Big Data



One. Increased anxiety. Increased health concern for people who receive notifications of personal health values outside the normal limit.

Two: Constant increase in available biometric variables.

Three. Loss of privacy and intimacy.
The lack of traceability of personal data once uploaded to the cloud makes it impossible to know what use is made of them or to whom they are sold or transmitted. The possible copy and distribution that can be made with the big data will generate big benefits for those who commercialize it but not for those who generate it.

Four. Loss of economic and social rights.

Due to big data, insurance companies may vary premiums. Also the selection of Personnel and the human resources services can use these data to prime healthy profiles of a certain psychological orientation and to discard others that entail illnesses or potential problems.

Five Increase in overdiagnosis and overtreatment.

Faced with so much indeterminate biometric data, many people will feel insecure. Values outside normal limits can generate unnecessary diagnostic or therapeutic chains.

Six: Bombardment of high-impact advertising on health products based on data. Messages that will be difficult to avoid when touching the area of our health that will always be a priority.

Seven. Modification of the sanitary structure in search of the economic benefit and not of the social or personal one.



False promises:


One: Health will be improved

It is not entirely clear, given that although aspects of institutional efficiency can be improved at the personal level, this improvement is not quantified. On the other hand, it should be weighed whether the possible improvement in health indicators would compensate for the increase in concern for personal health or the increase in the perception of malaise or ill health.

Two: It will generate wealth.

Although this is potentially true, it is presumable that the exploitation of big health data will be carried out by large corporations and we can infer that it will be difficult to exploit at the level of researchers or small companies. There is no doubt that data are a new resource but the generation of tools and algorithms to obtain value from them will not be within everyone's reach.



Final reflection.

There are potential positive aspects but it is necessary to develop a deep reflection in order to implement a big data in health based on values and that promotes the defense of public health as well as personal health. Ensuring that big data in health does not lead to an uncontrollable lucrative business is an obligation for all social agents at the political level as well as at the level of health professionals and civil society in general. If this reflection is not carried out in depth, the market will favour the development of initiatives aimed at economic rather than social benefit. Speaking of health, this can be dangerous.




Siete amenazas y dos promesas falsas del Big Data en salud



Uno. Aumento de la ansiedad. Aumento de la preocupación salud de las personas que reciban notificaciones de valores personales fuera del límite de normalidad. 


Dos. Aumento constante de las variables biométricas disponibles. 

Tres. Pérdida de privacidad e intimidad.
La falta de trazabilidad de los datos personales una vez subidos a la nube hace imposible saber que uso se hace de ellos ni a quién se venden o transmiten. El posible corta pega que se pueda hacer con el big data generará pingües beneficios para quien lo comercialice pero no para quien lo genera.

Cuatro. Pérdida de derechos económicos y sociales.

Atendiendo al big data las compañías de seguros pueden variar las primas. Asimismo la selección de Personal y los servicios de recursos humanos pueden utilizar estos datos interés sanitario para primar perfiles sanos de una determinada orientación psicológica y descartar otros que conlleven enfermedades o problemas.

Cinco. Aumento del sobre diagnóstico y sobre tratamiento.

Ante tantos datos biométricos indeterminados mucha gente se sentirá insegura. Valores fuera de los límites de normalidad pueden generar cadenas diagnósticas o terapéuticas innecesarias.

Seis. Bombardeo de publicidad de alto impacto sobre productos de salud con base en los datos. Mensajes que será difícil obviar al tocar el ámbito de nuestra salud que siempre será prioritario.

Siete. Modificación de la estructura sanitaria en búsqueda del beneficio económico y no del social o personal.



Promesas falsas:



Uno. Se mejorará la salud

No del todo claro dado que si bien pueden mejorarse aspectos de eficiencia institucional a nivel personal no está cuantificada esta mejora. Por otro lado habría que sopesar si la posible mejora en indicadores de salud compensaría el aumento de la preocupación por la salud personal o el aumento de la percepción de malestar o mala salud. 

Dos. Generará riqueza.

Si bien esto es cierto, es presumible que la explotación de big data sanitario se lleve a cabo mediante grandes corporaciones pero podemos inferir que será difícil la explotación a nivel de investigadores o de pequeñas empresas. No hay duda de que los datos son un nuevo recurso pero la generación de herramientas y algoritmos para obtener valor de ellos no estará al alcance de todos.



Reflexión final.

Hay aspectos positivos potenciales pero es necesario desarrollar una profunda reflexión para poder implementar un big data en salud basado en valores y que promueva la defensa de la salud pública tanto como de la personal. Velar para que el big data en salud no derive en lucrativo negocio es una obligación para todos los agentes sociales tanto a nivel político como de profesionales sanitarios y sociedad civil en general. Si esta reflexión no se consigue hacer en profundidad el mercado favorecerá el desarrollo de iniciativas dirigidas al beneficio económico y no al social. Hablando de salud esto puede ser peligroso. 








健康大數據的七大威脅和兩個虛假承諾



一,焦慮加劇。接收超出正常限制的個人健康值通知的人的健康問題增加。

二:可用生物特徵變量的不斷增加。

三。失去隱私和親密。
上傳到雲中的個人數據缺乏可追溯性使得無法知道他們使用了什麼或者他們被出售或傳播給誰。可以使用大數據進行的可能的複制和分發將為那些將其商業化的人帶來巨大的好處,但不會為那些生成它的人帶來好處。

四。喪失經濟和社會權利。

由於數據龐大,保險公司可能會有不同的保費。此外,人員和人力資源服務的選擇可以使用這些數據來引導某種心理導向的健康概況,並丟棄其他導致疾病或潛在問題的情況。

過度診斷和過度治療五次增加。

面對如此多的不確定生物識別數據,許多人會感到不安全。超出正常範圍的值可以產生不必要的診斷或治療鏈。

六:基於數據對健康產品的高影響力廣告進行轟炸。觸及我們健康領域時難以避免的信息始終是優先事項。

七。修改衛生結構以尋求經濟利益而不是社會利益或個人利益。



虛假承諾:


一:健康狀況將得到改善

鑑於雖然可以在個人層面上改善製度效率的各個方面,但這種改進並未量化,因此尚不完全清楚。另一方面,如果健康指標的可能改善將彌補對個人健康的關注的增加或對不適或健康不良的看法的增加,則應對其進行權衡。

二:它會產生財富。

雖然這可能是正確的,但可以推測,大型公司將利用大型健康數據進行開發,我們可以推斷,在研究人員或小公司層面開發難以開發。毫無疑問,數據是一種新資源,但是從中獲取價值的工具和算法的產生並不是每個人都能達到的。



最後的反思。


潛在的積極方面,但有必要深入思考,以實現基於價值觀的健康大數據,並促進公共健康和個人健康的保護。確保健康方面的大數據不會導致無法控制的利潤豐厚的業務,這是政治層面以及一般衛生專業人員和民間社會所有社會行為者的義務。如果沒有深入開展這種反思,市場將傾向於製定旨在實現經濟利益而非社會利益的舉措。說到健康,這可能很危險。